Що ми знаємо про такий елемент життєдіяльності міст і містечок, сіл і зовсім маленьких населених пунктів, як зовнішнє освітлення? Кожен зможе відповісти, що це – важлива складова інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту, а також комфорт і безпека людей в темний час доби. Також кожен додасть, що ці функції сьогодні не виконуються, адже мережа вуличного освітлення – застаріла і відтак дуже енергоємна, а подекуди у мікрорайонах міст, не кажучи уже про села та міжміські дороги, її немає узагалі.
Понад те, фахівцями доведено: якісне зовнішнє освітлення підвищує продуктивність зорового апарату і істотно впливає на зниження кількості дорожньо-транспортних пригод. Встановлено, що загальна кількість ДТП може бути зменшена на 30%, а на дорогах державного значення і в зонах особливої небезпеки (наприклад, на перехрестях) – на 45% .
Цікавими є й результати, отримані при дослідженнях взаємозв'язку зовнішнього вуличного освітлення і аварійності на дорогах, які проводились за ініціативою Міжнародної комісії з освітлення (МКО). Зокрема, встановлено, що подвоєння середньої яскравості дорожнього покриття значно знижує число ДТП в темний час доби. Це виразно продемонстрували експерименти, проведені за замовленням міністерства транспорту Німеччини на десяти ділянках доріг в шести великих містах. Тільки вдумайтесь: у місцях проведення досліджень кількість ДТП вдалося знизити на 28%, аварій за участю пішоходів, велосипедистів і мотоциклістів стало менше на 68%, а нещасних випадків – на 45%. Загалом, це десятки, а то й сотні збережених людських життів!
То в чому «секрет»? Секретів, як пояснюють дослідники, жодних, все надзвичайно просто. Понад 80% необхідної інформації водій отримує через зорове сприйняття, отже будь-яке поліпшення умов видимості дозволяє підвищити безпеку дорожнього руху. Водій повинен мати чітке уявлення про напрямок і характер вулиці чи дороги, наявність на ній перехресть, пішоходів і транспорту, можливих перешкод, уявлення про своє положення відносно загальної дорожньої ситуації. За таких умов він набагато краще орієнтується у потенційно небезпечних випадках і може максимально швидко відреагувати та вжити необхідних заходів безпеки – як щодо себе та пасажирів власного авто, так і щодо зустрічного транспорту та пішоходів.
Поряд з тим, за наслідками загаданого та безлічі інших досліджень було чітко встановлено: якісне зовнішнє освітлення не лише сприяє скороченню кількості ДТП та летальних наслідків, а й забезпечує зменшення обсягів споживання електроенергії (що вкрай актуально в умовах економічної кризи); зменшення експлуатаційних витрат; покращення екологічної ситуації (зменшення нагріву атмосфери, шкідливих викидів (утилізація відходів), ефекту світлового забруднення неба); підвищення ділової, туристичної та інвестиційної активності.
Варто наголосити й на тому, що правильно спроектоване зовнішнє освітлення також сприяє запобіганню злочинним діям. Практика показує, що акти насильства і злочину проти власності в основному відбуваються в темних місцях, де злочинці почувають себе найкомфортніше, оскільки в подібних умовах їх важко розгледіти і запам'ятати, а потенційні жертви практично безпорадні.
«Чи забезпечені усіма цими «плюсами» мешканці Дрогобиччини зокрема та України загалом? Звісно, ні, - зазначає у розмові з нами народний депутат України, ініціатор розробки та впровадження Державної програми енергоефективного вуличного освітлення населених пунктів України Роман Ілик. - Забезпечення цих вимог потребує створення нових стандартів щодо підвищення ефективності зовнішнього освітлення міст, заснованих на принципах інформаційності та безпеки дорожнього руху. Це – об’ємна робота, яка, тим не менше, має бути розпочата в найкоротші терміни і реалізована за принципом провідних країн Європейського Союзу» За словами парламентаря, створення якісного зовнішнього освітлення у населених пунктах та на автомагістралях пов’язано з кількісними і якісними показниками освітлення вулиць, доріг і магістралей, що закріплені в нормативних документах. Але ці норми застаріли й потребують змін і доповнень. В європейських нормативних документах кількісні показники освітлення збільшуються, з’являються нові якісні показники, що характеризують ефективність освітлення. В той же час в Україні через невиконання місцевими радами вимог чинного законодавства, якщо не враховувати окремих винятків, фактично призупинено виконання Закону України «Про благоустрій населених пунктів» в частині фінансування цієї галузі.
Відтак, країна користується старою, енергозатратною, абсолютно недостатньою мережею зовнішнього вуличного освітлення. «Загальна протяжність електромереж зовнішнього освітлення в населених пунктах України становить понад 100 тис. км і складається майже з 2 млн. світлоточок. Це потужній споживач енергоресурсів. Витрати на електроенергію, спожиту на зовнішнє освітлення у 2012 році становлять 245 млн. гривень і мають тенденцію до зростання. Облік та управління зовнішнім освітленням проводиться неефективно: практично відсутні автоматизовані системи управління освітленням в областях: у Херсонській всього 1 одиниця, Тернопільській (2 од.), Івано-Франківській та Львівській (по 4 од.). 10 тисяч лічильників електричної енергії потребують заміни на прилади диференційованого обліку. Поряд з тим, проаналізовані нами статистичні дані свідчать, що органи місцевого самоврядування не поспішають, а іноді і зволікають з впровадженням енергоощадливих технологій у сфері зовнішнього освітлення. Тож динаміка у впровадженні енергозберігаючих джерел світла в Україні надзвичайно низькою, що абсолютно не забезпечує потреб українців і вимог чинного законодавства», - пояснює Роман Ілик. На переконання народного депутата України, такий стан справ є неприпустимий.
Відтак, народним обранцем на ім’я прем’єр-міністра України М.Азарова було скеровано депутатський запит, у якому коротко проаналізовано сучасний стан справ в господарстві зовнішньо вуличного освітлення України та роз’яснено необхідність вжиття заходів щодо вирішення вказаного питання. Зокрема, Романом Іликом запропоновано внести зміни в Державну цільову науково-технічну програму "Розробка і впровадження енергозберігаючих світлодіодних джерел світла та освітлювальних систем на їх основі" затверджену постановою КМУ №632 від 9 липня 2008 року, виокремивши заходи впровадження комплексних систем освітлення в самостійну Державну програму енергоефективного вуличного освітлення населених пунктів України; доповнити Державну програму енергоефективного вуличного освітлення населених пунктів України необхідними технічними та організаційними заходами; передбачити фінансування програми в бюджеті 2014 і наступних років.
«Те, що ми спостерігаємо сьогодні в Україні явище абсолютно неприйнятне. Зокрема, цілою низкою місцевих рад приймається рішення про часткове відключення вуличного освітлення – з метою зниження експлуатаційних витрат, під якими розуміють, в основному, вартість електроенергії. Насправді ж вуличні світильники споживають порівняно невеликий обсяг електроенергії і їх відключення не приносить бажаної помітної економії. Так, наприклад, в Німеччині потужність, споживана зовнішнім освітленням, складає лише 0,1% від загального енергоспоживання, а річні витрати – 0,7% від загальнонаціонального. А те, що в країні витрати на електроенергію є досить високими, пояснюється наявністю застарілих освітлювальних установок.
Єдиним вирішенням цієї проблеми є модернізація освітлення, яка полягає в частковому або повному оновлені використовуваного обладнання. Це, як зазначають фахівці, заміна ламп на новіші моделі з підвищеною світловою віддачею, а також встановлення світильників з оптимізованим світловим розподілом або перехід на енергозберігаючі системи. Власне з цією метою нами було запропоновано Кабміну розроблення та впровадження Державної програми енергоефективного вуличного освітлення населених пунктів України. Сподіваємось, уряд таки дослухається, адже усі «плюси», які гарантовано забезпечить модернізація зовнішнього вуличного освітлення, є соціально важливими і вкрай необхідними кожному українському пішоходові та кожному українському водієві,» - підкреслив Роман Ілик.
Додамо, вирішення питання енергоефективного вуличного освітлення населених пунктiв України є одним із пунктів передвиборної програми народного депутата України.
Рубрика: | Політика | |
Додав: | Admin | |
Теги: |